सोकर जागने पर नींद की स्मृति आने से निद्रा को को भी महर्षि पतंजलि ने वृत्ति कहा है। व्यास भाष्य में पूछा गया कि निद्रा कैसे एक विशेष ज्ञान है? तो वेदव्यास जी कहते हैं कि- मुझे अच्छी नींद आई, मेरा मन प्रसन्न और हल्का सा महसूस हो रहा है अथवा मेरे अंग भारी लग रहे हैं, तमस और चंचलता मन मे छा रही है, पूरा शरीर अलसाया है, रात्रि को नींद अच्छे से नहीं आई, इस प्रकार का ज्ञान निद्रा से जागने के बाद बिना अनुभव के नहीं हो सकता।
इसलिए निद्रा को एक प्रकार की वृत्ति कहा है।
अक्लिष्ट और क्लिष्ट के भेद से यह वृत्ति भी वरण एवं निराकरण योग्य है।
शास्त्रों में चेतना के अनुसार मनुष्य की चार अवस्थाएं होती हैं|
जाग्रत अवस्था: जाग्रत वह अवस्था है जिसमें व्यक्ति पूरी तरह जागा हुआ होकर अपने सभी कर्म विवेकपूर्वक सम्पन्न करता है, बोधपूर्वक करता है। भला और बुरे में भेद करके जीता है।
स्वप्नावस्था: स्वप्नावस्था वह है जिसमें व्यक्ति कुछ कुछ जगा हुआ और कुछ सोया हुआ, जाग्रत अवस्था में किये घे कर्मो एवं उन कर्मो से निर्मित संस्कारो के वशीभूत होकर विभिन्न विषयों को अनुभव करता है और स्वप्न देखता है।
सुषुप्ति: जब न तो व्यक्ति जगा हुआ होता है और न ही सोया हुआ वह तमोगुण आश्रित अवस्था सुषुप्ति की होती है। इस अवस्था में रजस गुण का अधिकतम अभाव होता है और सत्त्व का एक सहज प्रवाह होता है जिसके कारण अचंचल निद्रा, अविचलित निद्रा के प्रभाव से व्यक्ति कहता है कि आज मैं सुखपूर्वक सोया।
According to Maharishi Patanjali sleep is also a vritti/distraction if one keeps thinking about it even after waking up. On being asked how sleep is a special knowledge Ved Vyas ji said, “Whether I say that I slept well and feeling happy and light or my limbs are feeling heavy, chaos/destruction and versatility are sitting in my mind, the entire body is lazy and I did not sleep well at night. This kind of knowledge cannot happen without experience.”
That is why sleep is a kind of vritti.
This vritti is characterized and desolated based on its choice of complexity or simplicity.
As per Scriptures/Shashtras there are four states of a man based on consciousness:
And the soul transcending the three states of waking, dreaming and deep sleep.
Waking: In this state man is fully awake and fulfills all his works conscientiously, sensibly and lives by differentiating between good and bad.
Dreaming: In this state man is half awake and half asleep. And influenced by the sacraments of the deeds done in waking state he experiences various subjects and dreams.
Deep Sleep: In this state man is between sleep and wakefulness, he depends on ignorance and darkness. In this state action/passion is most lacking and there is a natural flow of sattva (goodness/balance) because of which under the influence of stable and undisturbed deep sleep man says that today he slept peacefully.
सूत्र: अभावप्रत्ययालम्बना वृत्तिर्निद्रा
जाग्रत, स्वप्न अवस्था से पृथक ज्ञान कराती है
तमोगुण आश्रित वृत्ति वह, निद्रा कहलाती है।
Explanation Audio is not available 1.6 onwards, where can i get the audio
You will get it soon..Anoop ji most probable in a weaks time. Thanks for letting us know
My lots and lots of gratitude to you! 🙏🌟
Thank you shifa. Thanks for the kind words
Sir, you haven’t explained the 4th stage, “Turiya”?
Please comment about that too.
Explanation audio still not available, if you allow I can record it.
Thanks for letting us know. We will update the same by tomorrow and yes, offcourse if you can also record and send it to us. Please send us audio thru email at swamividehdev@gmail.com