Maharishi Patanjali महर्षि पतंजलि:

इतिहास के पन्नों की नज़र से देखें तो महर्षि पतंजलि गोनर्द (संभवता गोंडा जिला) के निवासी थे, बाद में वे काशी में बस गए | उनकी माता जी का नाम गोणिका था | महर्षि पतंजलि योगसूत्र (योगदर्शन) के प्रणेता हैं जो भारतीय छःआस्तिक दर्शनों (न्याय, वैशे षिक, सांख्य, योग, मीमांसा, वेदान्त) में से एक है । भारतीय वैदिक साहित्य में पतंजलि प्रणीत ३ मुख्य ग्रन्थ मिलते हैः

१.योगसूत्र

२.अष्टाध्यायी पर भाष्य (महाभाष्य)

३.आयुर्वेद पर ग्रन्थ

कुछ विद्वानों का मत है कि ये तीनों ग्रन्थ एक ही व्यक्ति ने लिखे हैं जबकि कुछ अन्य विद्वानों की धारणा है कि ये विभिन्न व्यक्तियों की कृतियाँ हैं । महर्षि पतंजलि ने पाणिनि के व्याकरण ग्रन्थ अष्टाध्यायी पर अपनी टीका लिखी जिसे महाभाष्य का नाम दिया । काल क्रम की दृष्टि से महर्षि पतंजलि का काल कोई २०० ई पू माना जाता है |

महर्षि पतंजलि शुंग वंश के शासनकाल में थे | डॉ. भंडारकर ने पतंजलि का समय 158 ई. पू., द बोथलिक ने पतंजलि का समय 200 ईसा पूर्व एवं कीथ ने महर्षि पतंजलि का समय 140 से 150 ईसा पूर्व माना है | ऐसा कहा जाता है कि उन्होंने पुष्यमित्र शुंग का अश्वमेघ यज्ञ भी संपन्न कराया था | साहित्यिक, पुरातात्विक ,भौगोलिक एवं अन्य साक्ष्यों के आधार पर उनका जन्म स्थान भोपाल के पास का गांव गोदरमऊ है | कहा जाता है कि बाद में वे काशी में बस गए | महर्षि पतंजलि महान व्याकरणाचार्य पाणिनी जी के शिष्य थे । काशीवासी आज भी श्रावण कृष्ण नागपंचमी को “ छोटे गुरु का, बड़े गुरु का नाग लो भाई नाग लो” कहकर नाग के चित्र बाँटते हैं क्योंकि पतंजलि को शेषनाग का अवतार माना जाता है।

महर्षि पतंजलि महान चिकित्सक थे और इन्हें ही 'चरक संहिता' का प्रणेता माना जाता है। 'योगसूत्र' को महर्षि पतंजलि का महान अवदान माना जाता है । जैसे अष्टाध्यायी को मानव मष्तिष्क की सर्वश्रेष्ठ कृति माना जाता है उसी प्रकार योगदर्शन को भी मानव मष्तिष्क की सर्वश्रेष्ठ कृति कहा जाये तो कोई अतिश्योक्ति नहीं होगी | पतंजलि रसायन विद्या के विशिष्ट आचार्य थे - अभ्रक विंदास, अनेक धातुयोग और लौहशास्त्र को इनकी देन कहा जाता है। राजा भोज ने इन्हें तन के साथ मन का भी चिकित्सक कहा है।

योगेन चित्तस्य पदेन वाचां मलं शारीरस्य च वैद्यकेन। योऽपाकरोत्तं प्रवरं मुनीनां पतंजलिं प्रांजलिरानतोऽस्मि॥

(अर्थात् चित्त-शुद्धि के लिए योग (योगसूत्र), वाणी-शुद्धि के लिए व्याकरण (महाभाष्य) और शरीर-शुद्धि के लिए वैद्यकशास्त्र देनेवाले मुनिश्रेष्ठ पतंजलि को प्रणाम !)

ई.पू. द्वितीय शताब्दी में 'महाभाष्य' के रचयिता पतंजलि काशी-मण्डल के ही निवासी थे । मुनित्रय (अष्टाध्यायी-कार महर्षि पाणिनि, वार्त्तिककार कात्यायन और महाभाष्यकार महर्षि पतंजलि - इन्हीं तीनों ऋषियों को "मुनित्रय" कहा गया है) की परंपरा में वे अंतिम मुनि थे। पाणिनी के पश्चात् पतंजलि सर्वश्रेष्ठ स्थान के अधिकारी पुरुष हैं। उन्होंने पाणिनी व्याकरण के महाभाष्य की रचना कर उसे स्थिरता प्रदान की । वे अलौकिक प्रतिभा के धनी थे। व्याकरण के अतिरिक्त अन्य शास्त्रों पर भी इनका समान रूप से अधिकार था । व्याकरण शास्त्र में उनकी बात को अंतिम प्रमाण समझा जाता है । महर्षि पतंजलि ने उस समय के जनजीवन का पर्याप्त निरीक्षण किया था इसी कारण से महाभाष्य व्याकरण का ग्रंथ होने के साथ-साथ तत्कालीन समाज का विश्वकोश भी है और तत्कालीन समाज के विषय में विस्तृत जानकारी भी प्रदान करता है।

पतंजलि के काल खंड निर्धारण के संबंध में पुष्यमित्र कण्व वंश के संस्थापक ब्राह्मण राजा के अश्वमेध यज्ञों की घटना को लिया जा सकता है। यह घटना ई.पू. द्वितीय शताब्दी की है। इसके अनुसार महाभाष्य की रचना का काल ई.पू. द्वितीय शताब्दी का मध्यकाल अथवा १५० ई.पूर्व माना जा सकता है।- स्वामी विदेह देव

From historical point of view Maharshi Patanjali hailed from Gonard (probably district Gonda) and later on he settled down in Kashi. His mother’s name was Gonika. Maharshi Patanjali is father of Yogsutra (Yoga Darshan) which is one of the six (Justice, Vaisya, Shik, Number, Yoga, Mimansa, Vedanta) Indian atheist Darshanas. In Indian Vedik literature there are three main granths based on Patanjali:

1. Yoga Sutra

2. Commentary on Eight Chapters (Mahabhashya)

3. Granth on Ayurveda

Some scholars hold that these three works were written by one person. However, others opine that these are works of two different people. Maharshi Patanjali wrote his comments on eight chapers of grammar by Panini which is called Mahabhashya. Chronologically Maharshi Patanjali’s time dated back prior to 100 CE.

Maharshi Patanjali lived in the reign of Shung dynasty. According to Dr. Bhandarkar Patanjali’s time was prior to 158 CE, the Bothlik thinks it was prior to 200 CE but as per Keath he lived in 140 to 150 CE. It is also believed that he had performed Ashvmegh Yajna for Pushyamitra Shung. Based on literary, archaeological, geographical and other evidences his birth place was Godarmau near Bhopal. He is said to settle in Kashi later on. Maharshi Patanjali was the disciple of the great grammarian guru Panini Ji. Till today the residents of Kashi distribute pictures of naag on Naag Panchmi (in fifth month of Hindu calendar) day saying, ‘take brother take, naag of small guru and great guru”, because Patanjali was considered the incarnation of sheshnaag.

Maharshi Patanjali was a great doctor and he is considered the father of ’Charaka Samhita’. Yoga Sutra is considered his great contribution. It will be no eggageration if Yoga Darshan is also called the best creation of human mind like Ashtadhyayi. Patanjali was an extraordinary teacher of Alchemy – cool asbestos, different metal combinations and iron science are his contributions. King Bhoj called him a physician as well as a clinical psychologist.

I bow with folded hands to the supreme sage Patanjali for eradicating the impurity of mind with Yogashashtra, impurity of speech with Vyakarana Mahabhashya and impurity of body with Ayurveda literature.

Prior to second century CE Patanjali, the writer of Mahabhashya, was a resident of Kashi region. In Munitraya (Maharshi Panini, Maharshi Patanjali and Vartikar Katayayan- together they are called Munitraya) tradition he was the last sage. He was the rightful man deserved the highest position after Panini. He not only created Mahabhashya of Panini grammar but provided it stability too. He was rich in extraordinaty talent. Like grammar he had a right on other shastras too. In grammar shastra his words are considered final authority. Maharshi Patanjali had thoroughly inspected life and society in that period and detailed information of the same has been provided in Mahabhashya, thus making it a world treasure of that period alongside being the grammar treatise.

The incident of ashavmegh yajanas by Brahmin king who was the founder of Pushyamitra Kanva dynasty can be taken into account to establish the time period of Patanjali. This incident took place prior to second century CE meaning thereby that Mahabhashya was written in the middle of second century CE or prior to 150 CE.

Translated By-Neelam Tahlan

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